Goed voornemen: “we gaan een Social Media Strategie opstellen” Doe het niet en zondig!

Het nieuwe jaar is net begonnen en dat betekent dat het tijd is voor goede voornemens. Op persoonlijk vlak staan stoppen met roken en meer bewegen traditioneel bovenaan. Hoe is dat voor organisaties? Organisaties hebben ook te maken met goede voornemens. De budgetten zijn opnieuw verdeeld voor komend jaar en een Social Media strategie staat bij veel organisaties ergens in het lijstje van goede voornemens van komend jaar. Ik zeg: doe het niet ! Blijf zondigen of begin anders met zondigen ! Social Media is op dit moment online tijdverdrijf nummer 1 (ja, zelfs meer dan porno) en veel organisaties hebben er de voordelen van gezien en gemerkt. En terecht. Social Media kan fantastische dingen doen voor je organisatie. Net zoals radio, billboards, tv reclames en folders jaren geleden. En daar zit hem nou net de crux. Schreef je vroeger een strategie voor het produceren van een a4 folder? Nee. Ook voor elke radio reclame werd er geen 5-jaren-plan gemaakt. Waarom zou je dat nu wel doen voor Social Media? Verrijk de bedrijfsprocessen Social Media is onderdeel van een mix aan middelen die je als organisatie in kan zetten om waarde te creëren voor de organisatie en voor de klant. Voor Marketing, Service, Research and Development of Interne Communicatie. Bij de inzet van Social Media, en welk ander middel dan ook, is de koppeling met bedrijfsprocessen van belang. Een tv reclame zorgt voor meer traffic op je website. Meer traffic betekent (hopelijk) meer online verkopen waardoor je warehouse harder moet werken om de aanvragen te kunnen handelen. Een nieuw product lanceren betekent meer vragen aan de serviceafdeling. Deze afdeling...

De Schizofrenie van de Service afdeling

Zodra bedrijven inferieure producten maken, hebben ze een servicedesk nodig. En laten we eerlijk zijn, ieder bedrijf heeft wel eens iets wat kapot gaat en heeft dus eigenlijk een afdeling nodig die klachten behandelt. Dezelfde bedrijven hebben meer en meer mogelijkheden tot hun beschikking om deze servicedesk in te regelen. Denk aan; telefonisch, via email, via twitter, via formuliertje en in de winkel. Als klant heb ik alle mogelijkheden om te klagen over mijn kapotte wasmachine of fotocamera. Top zou je zeggen. Nou niet dus. Want er zijn weinig bedrijven die niet leiden aan Service Schizofrenie. Service Schizofrenie Service Schizofrenie wil zoveel zeggen dat bedrijven al deze servicemogelijkheden als aparte entiteit beschouwen. Servicemedewerkers hebben alleen toegang tot hun eigen servicesysteem en hebben geen idee hoe de andere systemen functioneren, laat staan dat ze weten van hun bestaan. Voor mij als klant resulteert dit in grote frustratie. Ik zal een voorbeeld geven. Bij het verlengen van mijn abonnement bel ik de servicedesk. Terwijl ik in de wacht hang stuur ik een tweet dat ik in de wacht hang. Voordat ik de telefoondame aan de lijn heb, is mijn vraag al beantwoord via Twitter. True story. Via Twitter is het verlengen van abonnement wel mogelijk, aan de lijn vervolgens niet. Hoe kan dit? Weet de webcare afdeling meer dan de telefoondame? Beide mogelijkheden zijn onderdeel van hetzelfde bedrijf. Ze zijn echter schizofreen in hun aanpak en de ‘oplossing’ die ze bieden. Eén Service CRM systeem Waar bedrijven verschillende manieren aanbieden om de servicedesk te bereiken, dienen alle medewerkers de beschikking te hebben over dezelfde informatie, mogen de wachttijden niet significant verschillen...

De angst van de middelmanager voor Enterprise Social Networking

Je hoort het vaker en vaker: ‘Voor een geslaagd adoptietraject binnen een organisatie speelt het middelmanagement een cruciale rol’. Dit geldt in sterke mate ook voor de adoptie van Enterprise Social Networking, zeg maar het interne gebruik van social media. De medewerkers zijn gewend om met social media tools om te gaan, het management ziet de (financiële) voordelen er van in, maar waarom wil die middelmanager er nou niet aan? De rol van de middelmanager De klassieke rol van de middel manager is er niet een om te benijden. Hij (of zij) zit tussen twee vuren in. Aan de ene kant moet hij de postbode spelen tussen het top management en de werkvloer. Strategische beslissingen komen via hem bij de medewerkers en dit zijn niet altijd de leukste beslissingen. Aan de andere kant is hij de barrière tussen medewerkers en het management. Zijn rol is om beide partijen gelukkig te houden en hierin een optimale werksfeer te creëren waarin iedereen zich prettig voelt en efficiënt werkt. Dit doet hij door iedereen op de juiste momenten van de juiste informatie te voorzien, de mensen het gevoel te geven gewaardeerd te worden en door een gevoel van saamhorigheid te creëren. En dit kost tijd. Veel tijd, althans in de ogen van de middel manager. Hij geeft namelijk aan dat tijd een factor is waarom hij niet meedoet aan die Social Media. Ik denk dat het wat anders is. Onderzoek over gebruik van ESN Tijd is namelijk het meest irrelevante argument om te gebruiken om niet mee te doen. In een onderzoek van Markettools (whitepaper request link) onder 500 Jive klanten komt...

3D-printen als marketingmiddel voor 3D-software

3D printen is hot, dat weten we ondertussen! We zien de mooie voorbeelden links en rechts voorbij schieten. Van modieuze 3D-schoenen, naar protheses tot hele grachtenpanden. Echter, de marketingwereld heeft het nog niet volledig omarmd als marketingmiddel en dat is jammer. Als een van de eersten in Nederland hebben wij vanuit 3D-softwareleverancier LOFT NedSense campagne gevoerd met een unieke combinatie van klassieke marketing, gecombineerd met 3D-printen. Wat zijn hun ervaringen? LOFT levert 3D-software voor de meubel- en woningbranche. Door middel van deze software is het voor de consument mogelijk om op basis van een enkele foto van een ruimte, deze ruimte binnen een paar clicks of swipes in 3D te transformeren. Om deze vervolgens opnieuw in te richten met het meubilair van de meubelretailer of –fabrikant. 3D-software en 3D-printen, een logische combinatie Zowel 3D-software als 3D-printen voor marketing nog in een nichemarkt. De adoptie van beide oplossingen moet het tipping point nog bereiken, maar voegt voor de early adoptersal zijn waarde toe. Met onze directmarketingcampagne “Remember LOFT?” hebben we deze twee werelden gecombineerd om bij onze contacten weer ‘op de radar te komen’. In deze B2B-campagne heeft 3D-printen een zeer prominente plek ingenomen en voor zover bekend was het zelfs de eerste B2B-DM-campagne die hier gebruik van heeft gemaakt. En dat levert zo zijn uitdagingen op. Banken op schaal in 3D Tijdens de campagne hebben we gebruikgemaakt van de expertise van 3Dwergen, een van de 3D-printmarketingspecialisten in Nederland. 3Dwergen heeft custom 3D-prints gemaakt van een blauw bankstel dat binnen onze software van LOFT beschikbaar is. Om de banken nog meer context te geven, zijn ze verpakt in een unieke, geprinte kartonnen pop-up-kamer en met de post verzonden naar onze contacten. De combinatie van het...

Augmented en virtual reality op de meubelboulevard

Met de koop van Oculus Rift door Facebook, Google’s Glass-project (plusTango ook) en de aankoop van PrimeSense (de maker van de Kinect-chip) door Apple komt er telkens meer aandacht voor virtual en augmented reality. De vraag is daarbij waarom deze grote bedrijven deze kleine startups kopen of zelf blijven doorontwikkelen. En wat is de volgende stap? En vooral: hoe kunnen de van origine conservatieve meubelbranche en de markt voor interior design hiervan profiteren? Tweede Paasdag is van origine de dag dat vele Nederlanders weer de meubelboulevards afstruinen om inspiratie op te doen en de beste koopjes te regelen. Een hel, als je het mij vraagt. Duizenden mensen bij elkaar, geen ruimte om te parkeren en de verkopers die geen tijd hebben om je goed te woord te staan. Bij de aanschaf van een bank bijvoorbeeld, is het buiten Tweede Paasdag om al lastig om in te schatten hoe die specifieke bank in mijn specifieke kamer zal staan. Kan virtual of augmented reality hierbij helpen? Virtual reality in de winkel Veel kopers van meubilair ervaren een bepaalde onzekerheid voor de aanschaf. Past deze bank wel in mijn interieur? Past het qua formaat wel en hoe vertaal ik die kleurstaal van 20 bij 30 centimeter naar de hele bank? De verkoper in de winkel doet zijn best om mij het goeie gevoel te geven en een bewuste keuze te laten maken. Virtual reality-innovaties als de Oculus Rift kunnen mij daarbij bijvoorbeeld helpen door mij mijn kamer in 3D te laten zien met het meubilair van deze specifieke winkel. In de bouwwereld is in 2012 al het Wooniversum door Volker Wessels geopend. Niels Wolfers, directeur Wooniversum: “Tot nu was het alleen mogelijk om een nieuwbouwhuis te bekijken in de vorm van...

Get in touch with Arjen

13 + 5 =